ידיעה כתובה |

: לאיזה יישוב מגיע הטבה במס ואיך זה מוחלט?

חברה נכתב על ידי

בג"ץ תקף את המדינה על כך שרשימת היישובים שזכאים להנחה במס ההכנסה אינה שוויונית ומפלה לרעה ישובים לא יהודים. המדינה התחייבה להכין רשימה עדכנית ושוויונית לחוק ההסדרים הקרוב, אך לא עמדה בהתחייבותה. האם דווקא ערד תשלם את המחיר? ועדת הכספים תדון בנושא ביום רביעי בשבוע הבא (07.10.15).

על פי הידיעה באתר e.part הממשלה מעניקה הטבות מס לשורת יישובים שתושביהם זכאים להנחה במס ההכנסה – אלא שהקריטריונים להיכנס לרשימה אינם שקופים וברורים, מה שעורר ביקורת מצד בג"ץ. המדינה התחייבה בפני בג"ץ להגיש רשימה מעודכנת ושקופה במסגרת חוק ההסדרים לשנה הקרובה, אלא שלבסוף היא לא צפויה לעשות זאת. רשימת היישובים לא תשתנה בתקציב הקרוב, ויישובים רבים עדיין לא יהיו זכאים להטבה, בעוד ישובים הסמוכים להם דווקא כן.

arad01

בשם קריטריונים שונים, כמו קרבה לגבול, מעניקה המדינה הנחה במס ההכנסה למתגוררים בישובים מסוימים, עד לגובה מקסימלי של 22%. בין היתר, מוענקות ההטבות לישובים שנמצאים בפריפריה, או לישובים הנמצאים בסמיכות לעוטף עזה, וזאת בעלות כוללת של מיליארד שקל בשנה. לאורך השנים, בפסיקות שונות, תקף בג"ץ את הפקודה, בטענה שבחירת היישובים אינה שקופה ואינה שוויונית. לדוגמא – נכללים בה ישובים יהודים מסוימים, בעוד שיישובים לא יהודיים הסמוכים אליהם נותרו בחוץ.  על הרקע הזה פסק בג"ץ ב-2013 שיוכנסו לרשימה הישובים בית ג'אן, כירסא-סמיע ומזרעה, שעתרו בטענה שגם הם ראויים להטבות המס. בג"ץ דחק במדינה להגדיר רשימה ברורה ושוויונית של קריטריונים לקבלת הטבות המס, והזהיר שאם לא תתקבל אחת כזו, יוצאו מהרשימה הקיימת הישובים ערד ובית שאן וכן המועצות חצור הגלילית, ערבה תיכונה וחבל אילות, שלא התקבלו קריטריונים ברורים להכללתם ברשימה, לעומת דחייתם של ישובים לא יהודים.
המדינה, מצדה, התחייבה בפני בג"ץ שרשימה שכזו אכן תיכלל במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2015-2016, בו דנה הכנסת בימים אלה. עם זאת, חוק ההסדרים האמור לא כולל רשימה שכזו, ועל כן הזהיר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלא יהיה מסוגל להגן על המדינה בבג"ץ, וציין שמדיניות הממשלה תביא לכך שערד והישובים האחרים אכן יוצאו מהרשימה עד סוף השנה. בינתיים, ובשל חשש הממשלה להגדיל את רשימת היישובים באופן משמעותי (ולהכביד על התקציב), מחפשת הממשלה פתרון ביניים, שיותיר את היישובים ברשימה – אבל יפחית את ההטבה. ועדת הכספים תדון ברשימה (ולמעשה, בהיעדרה), בקריטריונים לקביעת היישובים הזכאים להטבות מס, בשאלת האפליה שהעלה בג"ץ, וכמובן, בגורל היישובים שנמצאים בפני הוצאה מהרשימה.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס