ידיעה כתובה |

: אושרה הקמת מטמנת פסולת אזורית במז' י-ם

חברה נכתב על ידי

הועדה המחוזית ירושלים אישרה את התכנית להקמת מטמנת פסולת אזורית בין הגבעה הצרפתית, עיסאוויה, ענתא ושועפט.

הועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה את התכנית להקמת מטמנת פסולת אזורית בנחל אוג. התכנית, המשתרעת על שטח של כ-520 דונם, מציעה למלא את החלק העליון של אפיק הנחל בעודפי עפר מאתרי בנייה מרחבי ירושלים תוך שינוי תוואי הנחל מעמק לגבעה. עמותת 'במקום- מתכננים למען זכויות תכנון', בשיתוף עם תושבי שכונות עיסאוויה, ענתא ושועפט הגישו התנגדות לתכנית בדיון שנערך בדצמבר. לטענתם, התכנית תוביל לשינוי קיצוני של פני השטח, קו פרשת המים והסדרי הניקוז בהר ותפגע באופן קיצוני וחמור בזכויותיהם של תושבי השכונות הסמוכות.

אדר' אפרת כהן-בר מ'במקום' מסרי כי: "תכנית כזאת פשוט לא הייתה יכולה לקום בין שתי שכונות יהודיות בירושלים. בניגוד לכל התנאים ובהתעלמות מהחלופות העדיפות, למרות הדירוג הנמוך שהיא מקבלת, למרות הקרבה לבתי תושבים. התוכנית הזאת זועקת לשמים".

האני עיסאווי, תושב עיסאוויה: "בעיסאוויה חיים כיום כ- 16 אלף תושבים. הפתרון לבעיות הפסולת של כל ירושלים לא יכול להיות על חשבון השכונות. לפני זמן קצר אותה ועדה דנה בהקמת גן לאומי מורדות הר הצופים. אני רוצה לשאול אתכם – איפה כל הטענות על ההגנה על הטבע? אנחנו מדברים על מרחק של בקושי שני קילומטרים מאותו אזור. זה אותם הזוחלים, אותן מערות הקבורה הרומיות, אותן אבנים אותם צמחים. איפה ההגנה על הטבע עכשיו?"

הטענות שהעלו המתנגדים נגד התכנית :
במרחק של 0 עד 50 מטרים מגבולות התוכנית נמצאים בתי מגורים בשועפט, ענתא ועיסאוויה. לפי הוראות התוכנית, הטמנת עודפי העפר במקום תיעשה בכל יום מ-6:00 בבוקר עד 22:00 בערב, במשך כ-20 שנה. בדרך הגישה למטמנה, העוברת דרך שכונת ראס ח'מיס בשועפט, צפויות לעבור כ- 168 משאיות ביממה, במקרים מסוימים במרחק של 0-5 מטרים ממבני מגורים ומסחר.
מתחם המטמנה יכלול גם מתקני טיפול בפסולת בניין ובפסולת יבשה, כולל גריסה. עם זאת, ההערכות הנוגעות להשלכות הסביבתיות, לרמות הרעש ולזיהום האוויר בתכנית מבוססות על נתונים ישנים ובלתי מעודכנים.
משמעות התכנית היא ניצול עתודות הקרקע האחרונות להרחבת עיסאוויה. בשילוב עם התכנית להקמת הגן הלאומי מורדות הר הצופים מדרום, תיווצר 'טבעת חנק' תכנונית סביב השכונה שתחסום כל אפשרות עתידית לפיתוח משמעותי שלה. בעיסאוויה מתגוררים כ-15,500 בני אדם, שסובלים מצפיפות גבוהה וממחסור כרוני בפתרונות דיור ובשטחים ציבוריים. שכונת ראס ח'מיס בשועפט, שבה מתגוררים כ-30,000 תושבים, סובלת אף היא ממצוקה תכנונית קשה.
לטענת המתנגדים, התכנית מקודמת תוך סתירה לתכניות אזוריות "גבוהות" ממנה במדרג התכנוני. בין היתר, לא ניתן לתכנית אישור של מנהל רשות המים הנדרשת על פי חוק הניקוז, לא הוכן תסקיר השפעה על הסביבה הנדרש בתכניות לפסולת מוצקה ולא נענו התנאים בהפקדת תכנית לאזור נחל, הכוללים שימור הנחל ובתי הגידול בו. בנוסף, לא ניתנה חוות דעת הידרולוגית הנדרשת לתכנית כבר בשלבי התכנון הראשוני במקרים בהם עלול להיווצר זיהום מי תהום.

  כתבות ווידאו שחבל לפספס