דעה על סדר היום |

כדי שאונס לא יהפך מפשע מלחמה לעונש לגיטימי

מדינה נכתב על ידי

השבוע נחשפתי לדבריו של ד"ר מרדכי קידר שאמר בראיון רדיו כי הדבר היחיד שיכול להרתיע מחבלים הוא הידיעה שאחות שלהם או אמא שלהם תיאנס במידה והם ייתפסו. אני לא יודעת למה לקח שלושה שבועות שלמים בין התוכנית בה התקיימה השיחה עם האמירה הנוראית הזו (הכל דיבורים, שודרה ב- 1 ביולי, בלינק זה החל מ-1:34:00) לבין התפשטותה ברשת, אבל once החלה ההתפשטות- לא ניתן היה לעצור אותה: מכתבים, עצומות, גינויים מכל ארגון נשים ומכל בלוגרית פמיניסטית. ובצדק. הרי זה לא נתפש שאדם משכיל, חבר אקדמיה בבר אילן ומזרחן המרבה להתראיין יאמר אמירה כה קשה, גזענית, מסיתה, וכזו הנותנת לגיטימציה לאונס כאמצעי ענישה- על אף שמדובר בפשע מלחמה.
יום לאחר פרוץ הסערה הכריז ד"ר קידר כי הוא "מתנגד לכל פעולה אלימה נגד נשים, ובוודאי כזו שהיא בעלת אופי מיני, והוא אף מחשיב עצמו לפמיניסט מוצהר. אונס הוא חטא מוסרי, חוקי ואנושי, שאסור לבצעו בשום מצב ובשום סכסוך, לאומי ,דתי, עדתי, כלכלי, משפחתי, אישי או כל סכסוך אחר. לטענתו הוא מעולם לא קרא או המליץ לנקוט את נשק האונס ככלי לטיפול בבעיה כלשהי, גם בבעיה ביטחונית. כל מדינה בעולם חייבת לפעול על פי כללי המוסר והחוק, על פי האמנות הבינלאומיות והחוק הבינלאומי."

מיד לאחר הצהרה זו הוא כתב על "תרבות הבושה" הקיימת בחיי תרבויות מסורתיות. העיקרון המנחה של תרבות זו הוא, שאדם חייב להימנע מכל מעשה המטיל בושה עליו ועל משפחתו באופן ישיר או עקיף ועליו לעשות רק אותם מעשים שלא יביאו את בני משפחתו להתבייש במעשיו. באותה תרבות, הבושה הגדולה ביותר לגבר נגרמת מהתנהגות "לא מוסרית" בעלת אופי מיני של נשות משפחתו. גם אישה נאנסת ממיטה בושה על משפחתה, אף שנאנסה בעל כורחה והמשפחה תנסה לשמור בסוד את דבר האונס כדי להימנע מבושה. בהיותם מודעים היטב לתרבות זו, יש עבריינים שמפעילים לחץ על אחרים באמצעות איום של אונס אחות או אם. קידר טוען כי לא התכוון שעל מדינת ישראל לנהוג כך והשימוש בדוגמת האונס נועד להצביע על הקושי הגדול של מדינת חוק כישראל, להיאבק ביעילות בטרור המתאבדים, משום שאיננה יכולה לנקוט אמצעי זה שכן הוא לא מוסרי ולא חוקי בעליל.

אולי באמת דבריו פורשו לא נכון, הוצאו מהקשרם, וואטאבר. אני מקווה מאוד. כי האופציה השניה מפחידה אותי הרבה יותר. בשבועות האחרונים השיח סביב "צוק איתן" הולך ונעשה אלים מרגע לרגע ועכשיו גם מיזוגני. פורום המשפחות השכולות מקיים מזה כשבועיים פעילות ברחבת הסינמטק בתל אביב תחת הכותרת "כיכר השלום". הערב יתקיים הערב בסימן נשים, ויושם בו דגש על ההשפעה הייחודית שיש למצבי מלחמה על נשים ועל תפקידי נשים בתהליכי יישוב סכסוכים. בואו. באנה. כבר יש תכנית פעולה ליישום החלטה 1325 בארץ, אבל בפועל אין מספיק נשים במוקדי קבלת ההחלטות, וזה מוביל לאמירות כאלו שבקלות יכולות להתפרש כלגיטימציה, ואסור לנו לתת להן יד.

הצטרפו לקול השפוי (לדף הכתבה »)

בכל ערב מתקיימים דיונים פתוחים ברחבת הסינמטק בתל אביב של פורום המשפחות השכולות. בירושלים, קהילת "יד ביד" הדוגלת בחינוך דו לאומי ודו לשוני, מקיימת צעדות משותפות של יהודים וערבים בשעות הערב בפארק המסילה בירושלים.

הופק ע"י: | עלה ב: 22/07/2014

 
 

הוספת תגובה לכתבה

לכתבה זו תגובה אחת באתר

  1. שמאלנאצים מסריחים 23 ביולי, 2014  בשעה 12:49

    הוא צודק, זאת האמת
    תתמודדו איתה!

  כתבות ווידאו שחבל לפספס